מושגים מעולם הצילום

עולם הצילום כשמו כן הוא – עולם ומלואו, החובק שפה ומונחים ייחודים אשר מתייחסים אל היישומים הפרקטיים והאפשרויות התיאורטיות שבתחום. חלקם של מושגים אלו מוכרים לציבור הרחב ומובנים באורח חלקי, רובם חדשים וזרים למרבית האנשים, ובכל מקרה מדובר באבני יסוד נחוצות למי שמעוניין לעסוק בצילום כתחביב או באופן מקצועי, ושואף להפיק את מלוא הפוטנציאל הגלום בתחום. על כן, במאמר זה נתאר מספר מושגים בסיסיים המרכיבים את עולם הצילום.
מהי קומפוזיציה

קומפוזיציה הינה מושג תיאורטי המשתייך לתחום האומנות בכלל והצילום בפרט, ופירושו ארגון האובייקטים בתוך התמונה. לקומפוזיציה חשיבות רבה ביצירת תמונה מעניינת וייחודית אשר תמשוך את עין הצופה ותאפשר לו להבין את המסר של יוצרה, כאשר ניתן ליצור קומפוזיציות הרמוניות ונעימות לעין וכן קומפוזיציות דיס-הרמוניות היוצרות תחושה של חוסר נינוחות. בעולם הצילום, הקומפוזיציה מורכבת בין היתר מן הפריטים הכלולים בתוך מסגרת התמונה, ממיקום האובייקט המרכזי ביחס לאובייקטים האחרים, ממרחק האובייקטים מהמצלמה ומהרקע.
מה זה פוקוס

פוקוס, או בעברית מיקוד, הינו מונח המתייחס לצילום תמונה חדה וממוקדת. על מנת ליצור תמונות ברורות ולא מטושטשות חשוב להבין כיצד ליצור פוקוס מדויק במצלמה, וזאת בהתאם למספר גורמים כגון סוג העדשה, גודל מפתח הצמצם, כמות האור החיצוני ומשך החשיפה. במרבית המצלמות הביתיות נוצר הפוקוס באופן אוטומאטי אך במצלמות מקצועיות קיים גם מצב של קביעת הפוקוס באופן ידני או חצי אוטומאטי. חשוב לדעת שלמיקוד התמונה יש קשר הדוק לעומק השדה, אשר קובע מהו המרחב הממוקד לעומת המטושטש בהתאם לצרכי ולרצונות הצלם.
עומק שדה

עומק שדה הינו המרחב סביב מרכז מיקודה של המצלמה אשר נותר חד וברור, בעוד הסביבה משתנה בהתאם לאופן הצילום ונעה בין עומק צר לרחב. עומק שדה צר משמעו שמלבד האובייקט המרכזי כל שאר המרכיבים מטושטשים, כגון בצילומי פורטרטים, ואילו בעומק שדה רחב חדות התמונה נשמרת גם בפרטים המרוחקים מהמוקד, כמו בצילומי נוף. הגורמים שמשפיעים על עומק השדה הינם סוג העדשה, גודל פתח הצמצם, המרחק מהאובייקט המרכזי וכן הגודל של הפילם או החיישן שבמצלמה.
מהי זווית צילום

זווית צילום הינה מושג המתייחס לנקודה שממנה בוחר הצלם לצלם את האובייקט. למעשה ניתן לצלם כל אובייקט ממספר רב של כיוונים כאשר כל זווית צילום משנה את מראהו ואת היחס בינו לבין הצופה. לדוגמא, תמונות של דמויות המצולמות מלמטה כלפי מעלה יוצרות תחושה הרואית, ותעמלנים פוליטיים רבים נעזרו בזווית זו לשם העברת מסרים פטריוטיים. דוגמא נוספת לחשיבות זוויות הצילום ניכרת בתחום צילום נשים בהריון, שכן נדרש ידע מקצועי רב על מנת למצוא את הזוויות המחמיאות לאישה ההרה. הזווית הנכונה עשויה להראות את האישה כיפה ומושכת, לעומת זוויות צילום בלתי נכונות אשר יגרמו לה להיראות מסורבלת וחסרת פרופורציות.

דוגמא נוספת לחשיבות זוויות הצילום ניכרת בתחומי צילום שונים כגון צילום בוק בת מצווה או בוק בר מצווה. נדרש ידע מקצועי רב על מנת למצוא את הזוויות המחמיאות לילדות וילדים כדי שלא יראו ילדותיים מדי מצד אחד, ושלא יראו בוגרים טרם גילם או לא טבעיים מצד שני. הזווית הנכונה יחד עם אינטראקציה טובה וכיפית עם הצלם תתפוס את הילדה או הילד טבעיים, מחויכים ונינוחים, לעומת זוויות צילום בלתי נכונות אשר יגרמו להם להיראות נבוכים או לא פוטוגנים.