תוכנות חינמיות לעריכת סרטים

עם התקדמות הטלפונים הסלולאריים התיעוד באמצעות צילום הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. בכל אירוע ואפילו סתם ביום יום נשלף הטלפון ואנחנו מנציחים רגעים מחיינו וחיי הסובבים אותנו בווידיאו או בסטילס ומעלים לפייסבוק לאינסטגרם.
כמובן שיש את המהדרין שבאירועים שולפים מצלמת ווידיאו שלהם, ורואים את כל ההתרחשות רק דרך מסך ה – LCD, אך העיקר הוא שכולנו מגיעים לסיפוק מכך שתיעדנו את הרגע, וכשרק נרצה נוכל לנגן אותו ולהרגיש כאילו אנחנו חוויים אותו שוב ושוב.

מן הסתם מצטברים על המחשב שלנו הרבה מאד תמונות וקטעי וידאו, ולא פעם עולה המחשבה איך אפשר לערוך אותם למצגת עם מוסיקה או לסרטון חמוד שאפשר לשלוח למשפחה או לחברים. נראה כי לתוכנות העריכה נוצר שם של תוכנות מסובכות שהתעסקות איתן דורשת מומחיות גם בחומרה וגם בתוכנה וכשמישהו מתחיל להסביר ולחלל האוויר נזקרים שמות קבצים עם סיומות כמו avi, mov , mpeg בדרך כלל מתבצעת נסיגה רבתי מהרעיון. ובכן, בכתבה הזו אמליץ על כמה תוכנות חינמיות, מאד ידידותיות למשתמש שיקלו עליכם בעריכת סרטים ויחסכו לכם כסף.

 

Movie Maker

נתחיל עם התוכנה הכי נגישה והיא התוכנה שמגיעה עם מערכת ההפעלה של כמעט כל PC בישראל ה – movie maker מבית מיקרוסופט. כיוון שהממשק יראה לכם די מוכר, סביר להניח שהשאר יהיה די ברור ואינטואיטיבי. באמצעות ה – movie maker ניתן לערוך תמונות סטילס למצגת על מוסיקה, לשחק עם אפקטים על התמונות עצמן ועל המעברים, מלבד זאת אפשר להוסיף גם כתוביות או לתת לתמונות שמות, ובסופו של דבר אפשר לשמור את הסרטון הסופי כדיוידי.

 

Pinnacle

 

תוכנה נוספת היא תוכנה מעט יותר מורכבת שמקנה למשתמש יותר פונקציות לעריכה. זוהי ה"פינקל" – Pinnacle. היא ניתנת להורדה בחינם, לפחות גרסת הניסיון. היתרון הוא שיש כאן עבודה עם קבצי וידאו מלבד תמונות סטילס, החיסרון הוא שהיא מתאימה למערכת הפעלה windows xp vista ומעלה. (ואם אין לכם windows XP באמת הגיע הזמן לשדרג. כולם מזמן עברו לגרסה עדכנית יותר ה windows 7 (.
בתוכנה זו תפגשו את ה – Timeline, זהו קו הזמן שעליו מניחים את קטעי הווידאו, והוא משותף לכל תוכנות עריכת הווידאו באשר הן. עוד פעולות משותפות הן החיתוך – cut, הקיצור – trim וכמובן ההדבקה – paste. מתחילים בייבוא של קטעי הווידאו, מנגנים אותם, מקצרים את החלקים הפחות טובים, מדביקים אחד לשני, מוסיפים מוסיקה, והנה הקסם קורה, אתם עורכים וידאו. יתרון חשוב של התוכנה הוא שניתן לשמור את הקובץ שמתקבל בפורמטים שונים.

 

Elements Adobe Premiere

 

נעבור לתוכנה מקצועית יותר, שעורכים רבים אוהבים לעבוד איתה כיוון שהיא לא מורכבת מדי, וקל להבין את הממשק שלה.
זוהי הפרימייר מבית אדובי או בשמה המלא: Elements Adobe Premiere . ניתן להוריד גרסת ניסיון שלה באופן חינמי, ואם תראו כי טוב, תוכלו לרכוש את הגרסה הבסיסית ב 99 דולר. מלבד האפשרויות הבסיסיות של חיתוך והדבקה ניתן להוסיף לחומר הגלם גם אפקטים מקצועיים, סאונד, כותרות, ועוד ועוד.
אם אתם חיים בתוך עולם המחשבים והתוכנות יהיה לכם קל. אם לא תצטרכו להשקיע שעות לימוד ומשחק עם התוכנה ותוכלו להיעזר גם במדריך למשתמש. יש כאלה בשפע ב – youtube. היתרון שלה הוא שהיא מאד מקצועית ויחסית מאד זולה לתוכנה עם כל כך הרבה אפשרויות. יתרון נוסף הוא שהיא עובדת עם כל הקבצים מבית adobe.

 

Avid Madia Composer

 

והתוכנה האחרונה, שסביר להניח שרב הסרטים ותוכניות הטלוויזיה שאתם צופים נערכו בעזרתה, זוהי האביד, או בשמה המלא – Avid Madia Composer.
כדי ללמוד את התוכנה הזו ידרשו לכם יותר מכמה שעות כיוון שיש לה שפע של אפשרויות והמון קיצורי מקלדת לעבודה זריזה יותר. היא נלמדת בבתי ספר לעריכה ובמגמות קולנוע בתיכון ובאוניברסיטה. (גילוי נאות – זו התוכנה שגם אני משתמשת בה).
כיוון שאנחנו בענייני חינם וידידותי למשתמש, אני יכולה לספר לכם שיש לה גרסה בסיסית וחינמית באתר ושם גם תוכלו למצוא מדריך למשתמש המתחיל עם הרבה מאד שיעורים והסברים. כמו כן יש פורום עם מגוון רחב מאד של שאלות ותשובות והרבה סרטי הדרכה מועילים ב – youtube.
לגבי קבצים – היא תוכנה קצת סנובית ולא תומכת בכל סוגי הקבצים הקיימים. הקבצים שהיא כן תומכת בהם הם כל הקבצים שקשורים ל – quicktime כלומר קבצי וידאו עם סיומת mov, וכמו כן קבצי avi ו – mpeg.

לאוטודידקטים מבניכם שהחליטו לקפוץ למים ולהתנסות בעריכה אני יכולה לתת לכם טיפ שטוב לחיים באופן כללי – תהיו מאד מסודרים. תקראו לקובצי הווידאו בשם ברור להתמצאות מהירה, תפתחו תיקייה ייעודית לפרויקט העריכה, ותיקיות משניות למוסיקה לכותרות ולקבצים הסופיים.
כיוון שלערוך דומה קצת לתהליך של בנייה או של הרכבת פאזל, חשוב מאד לגבות את מה שעשיתם מדי פעם, כדי שאם משהו יתפקשש וייהרס לא תצטרכו להתחיל את כל העבודה הארוכה מחדש. שפשוט תשכפלו את מה ששמרתם עד עכשיו תנו לו שם ותמשיכו הלאה.

בהצלחה ועריכה מהנה